מייצרים עוגנים כלכליים שיאפשרו לחיפה לשגשג עוד שנים ארוכות

TheMarker

01.08.2021

כבר חמישה עשורים שהחברה הכלכלית לחיפה מהווה מנוע צמיחה מרכזי בבירת הצפון. מיום היווסדה בשנת 1972, כתאגיד עירוני בבעלות מלאה של עיריית חיפה, החברה מובילה ויוזמת פרויקטים רחבי היקף בתחומי נדל"ן, מסחר, תעשייה, תיירות וספורט. בין השאר היא חולשת על פארק מתם, פארק מדעי החיים, קריית הספורט ומרכז הקונגרסים. תחת החברה הכלכלית פועלות חמש חברות בנות: "פארק היי-טק מתם", "פארק מדעי החיים חיפה", "קריית הספורט והבילוי חיפה", "היי סנטר" ו"כלכלית ניהול פרויקטים". במסגרת תחומי אחריותה אחראית החברה לפיתוח וליצירת מנועי צמיחה כלכליים, החל מייזום דרך בנייה ופיקוח וכלה באכלוס וניהול שוטף. החברה אחראית ליצירת עוגנים כלכליים, עסקיים ומסחריים המהווים פלטפורמה ליצירת מקומות תעסוקה, מסחר, תרבות ופנאי בעיר חיפה. לדברי המנכ"ל אור שחף, מנהלת החברה נכסים בהיקף של כמיליארד וחצי שקלים, כשההכנסות מנותבות בחזרה לעיר, במגוון פרויקטים לטובת תושבי העיר, בתחומי ההיי-טק, הביו-טק, התיירות, הספורט, האנרגיה מתחדשת, היזמות ועוד. "פיתוח כלכלי ויצירת עוגנים תוך שיתוף פעולה מלא עם כל אגפי העירייה ושאר הגורמים הרלוונטיים - זו המטרה שלנו", אומר שחף.

על מה החברה הכלכלית לחיפה שמה את הדגש בימים אלו?
"על יצירת התנאים להפיכת חיפה למרכז ידע עולמי בתחום מדעי החיים. החברה מקימה את פארק המדע וההיי-טק במבואותיה הדרומיים של העיר ופועלת לאכלוסו עם חברות מובילות בתחום. חטיבת האולטרא-סאונד של GE, ענקית התרופות השוויצרית LONZA, ענקית מכשירי השמיעה SONOVA, חממת הרשות לחדשנות MindUp ועוד שורה של חברות בולטות נוספות שכבר עברו לבניין הראשון. פרויקט פארק המדע וההיי-טק מנוהל בשותפות עם חברת 'מבנה' ולאחרונה הונחה אבן הפינה לבניית השלב הבא שלו, שיכלול שני בנייני משרדים ומעבדות נוספים בסטנדרט הבנייה הגבוה ביותר שקיים. שלב זה יכלול שני בניינים בני 8 קומות בשטח של 14,000 מטר כל אחד (סה"כ כ-28 אלף מ"ר), ועוד 3 קומות של חניה תת קרקעית המחוברת ביניהם בגודל של כ-24,000 מטר. הבנייה תהיה 'ירוקה' לחלוטין ובקומת הגג יותקנו תשתיות לגג פעיל עם מטבחים, פרגולות ופינות ישיבה - זאת כהכנה לגינות קהילתיות, אירועי חברה ועוד".

פרויקטים, תוכניות ומיזמים
בפרויקט פארק המדע וההיי-טק ישקיעו החברה הכלכלית חיפה ו"מבנה" כ-270 מיליון שקלים. המטרה היא שהפארק ישתלב באקו-סיסטם הרפואי בחיפה, הכולל חברות מובילות בתחום, בתי חולים בולטים כרמב"ם, בני ציון וכרמל ושני מוסדות אקדמיים בעלי שם עולמי: הטכניון ואוניברסיטת חיפה. "חשוב לנו להמשיך לסייע להתפתחות הצד הרפואי החזק של חיפה, במקביל לפיתוחה של העיר בתחומים שונים ויצירת עוגנים כלכליים בה, שיאפשרו לה לשגשג עוד שנים ארוכות", אומר שחף, ופורס בפנינו כמה מהפרויקטים הבולטים עליהם עובדת "החברה הכלכלית חיפה" בימים אלו:
פארק מתם: פארק ההיי-טק הגדול והוותיק בישראל. הפארק, בשטח 300,000 מטרים, ממוקם בכניסה הדרומית לחיפה ומאכלס מרכזים של חברות ההיי-טק הבינלאומיות המובילות בעולם, ביניהן אפל, גוגל, מיקרוסופט, IBM, אינטל ואמזון. הפארק סמוך למנהרות הכרמל ולתחנות רכבת ואוטובוס וכך יש בו נגישות מירבית למרכז הארץ ולצפונה. "גם בפארק מתם וגם בפארק המדע וההיי-טק מיושמת שותפות בין תאגיד עירוני למגזר הפרטי", אומר שחף. "זה מודל מצוין שמוכיח את עצמו. ראוי לציין את המהלך האחרון עליו הכריזה אינטל העולמית להרחבת פעילותה בחיפה. 

בזכות יוזמתה ותמיכתה של ראש העיר עינת קליש-רותם תקים החברה קמפוס חדש בשטח של כ-70,000 מטר שיעסיק כ-1,500 עובדים חדשים בחיפה. הקמפוס יכלול אלפי מ"ר של שטחי ספורט ואזורי טבע ירוקים, כולל מרכז מבקרים שיהיה פתוח לציבור, כמו גם אודיטוריום שישלב בפעילותו את צרכי הקהילה. עוד יוזמה של ראש העיר במהלך בו הועברו מאות מיליוני שקלים מחברת הניהול המשותפת, במטרה להשקיעם בפרויקטים נוספים לטובת התושבים".

אצטדיון סמי עופר: מגה פרויקט שהוקם על ידי החברה הכלכלית ב-2014. זהו האצטדיון המודרני והמתקדם ביותר בישראל, שנבנה לפי תקנים בינלאומיים מחמירים של UEFA. האצטדיון לא נועד רק לספורט, אלא גם לאירועי בידור ובילוי משפחתי. הוא כולל יציעים מקורים לכ-30,000 צופים, תאי צפיה, אולמות VIP, שטח ייעודי למוזיאון כדורגל ואולמות תצוגה. "אצטדיון סמי עופר מדורג בחזית האצטדיונים המובילים ונחשב מהמתקדמים באירופה כיום", מציין שחף.

מתקנים סולאריים על מבני ציבור: כחלק מאחריותה הקהילתית להקמת פרויקטים ירוקים, התורמים לאיכות הסביבה, יזמה החברה הכלכלית חיפה הקמת מתקנים פוטו-וולטאים (סולאריים) על גגותיהם של 15 מבני חינוך וציבור ברחבי העיר. הפרויקט מייצר חשמל בהיקף של כמיליון מגה וואט בשנה וכך מספק מקורות הכנסה נוספים לטובת המשך מימון פעילות החברה.
סימולטור אורבני בתחום העיר החכמה: שיתוף פעולה בין עיריית חיפה, החברה הכלכלית חיפה וחברת Cheetah-Labs. במסגרת המיזם יוקם במבואותיה הדרומיים של העיר סימולטור שיאפשר הפעלת "מגרש ניסויים" לפיתוח תשתיות עיר חכמה ולניהול ובקרה עירונית בתחומים כתאורת רחוב, רמזורים, תשתיות מים וביוב, חניה, תקשורת, ביטחון ועוד.
חיפה Cashback: פעילות מרכזית של "החברה הכלכלית חיפה", שנולדה בעקבות מגפת הקורונה ביוזמת מינהלת 2030 בעיריית חיפה, במטרה לעודד מסחר בעסקים המקומיים. בשיתוף עם חברת ישראכרט ועם אפליקציית "איזי" יכולים עסקים קטנים להרחיב את פעילותם העסקית על ידי תמרוץ התושבים לחזור ולקנות בהם בעזרת הטבה כספית. כל מי שמבצע רכישה בסכום מצטבר של עד 1,000 שקלים, באחד ממאות העסקים בחיפה שהצטרפו למאגר, זוכה להחזר כספי של 50 שקלים ישירות לכרטיס האשראי שלו. "בלי תנאים ובלי אותיות קטנות", מדגיש שחף. הכסף ניתן מקרן ייעודית על סך 10 מיליון שקלים שהוקמה בחברה הכלכלית חיפה כדי לאפשר את הפרויקט.
מרכז הקונגרסים הבינלאומי: קומפלקס המארח כנסים ואירועים רבי משתתפים, המשתרע על שטח כולל של כ-24,000 מ"ר ושטחים מפותחים נוספים בהיקף של כ-75 דונם. 
איך התמודדתם עם תקופת הקורונה?
"החברה הכלכלית חיפה נדרשה להמציא את עצמה מחדש. נרתמנו ככל האפשר לפעילויות לטובת העסקים והתושבים של חיפה בזמן המשבר. בעיר פועלים כ-12,000 עסקים, מתוכם כ-8,000 זעירים וקטנים. כ-30% מעסקים אלו נפגעו בתקופת הקורונה והיה חשוב לנו מאוד לעמוד לצידם ולהכניס את היד לכיס, לא רק ברמת הצהרה אלא ממש ברמת פעילות ותמיכה כלכלית. להראות לעסקים שהם לא לבד, שהעיר חיפה מלווה אותם גם בתקופת משבר. זה התחיל עוד במהלך הסגר הראשון עם קמפיין תרומה למסעדות שבמסגרתו כל מי שהזמין משלוח ממסעדה שהייתה שותפה למיזם - זכה לכך שאחוז מסוים מעלות הזמנתו ייתרם לצוותים הרפואיים של בתי החולים בעיר. זה המשיך בכנס שעשינו בסוף הסגר הראשון לטובת עסקים בחיפה, ביחד עם כל המוסדות הבנקאיים המובילים בארץ, במטרה לספק פתרונות מימון לעסקים שנקלעו למצוקה. עוד הייתה תוכנית 'שלבים 50+' שבמסגרתה עזרנו לתושבים חיפאים מעל גיל 50 שנפלטו ממעגל העבודה בעקבות המשבר. סייענו להם לעשות שינוי בחיים המקצועיים ולהתחיל קריירה שנייה. במשך 12 מפגשים הם לוו וניתן להם סיוע מקצועי במגוון רחב של תחומים. כך גם נוצרה תוכנית 'חיפה Cashback' שהזכרנו".
ועכשיו, כשהקורונה מאיימת פחות אפשר גם לחזור לדבר על תיירות.
"בהחלט. החברה הכלכלית חיפה רואה בענף התיירות את אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של העיר ומשקיעה משאבים רבים בחידוש ובפיתוח המרחב התיירותי בה. בחיפה מצויים מוקדי תיירות בינלאומיים ואתרי מורשת המהווים מוקדי משיכה אטרקטיביים לתיירות פנים וחוץ. החברה יוזמת פיתוח תשתיות תיירות ומעודדת מיזמים להקמת מלונות ואתרי נופש ברחבי העיר. אנחנו פועלים ליצירת אזורי תיירות פעילים, קידום אטרקציות תיירותיות והקמת בתי מלון. בכך אנחנו גם מסייעים ליצירת תעשיות נלוות ומקומות תעסוקה רבים ולמינוף הכלכלה והעסקים בעיר".